Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa
Arte Norte-Americana
2º semestre 2008 / 2009
Docente: Diana Almeida
“in America the past becomes totemic, and is always in a difficult relationship to America’s central myth of progress and renovation, unless it can be marshalled –as in the museum– as a proof of progress. (…)
A culture raised on immigration cannot escape feelings of alienness, and must transcend them in two possible ways: by concentrating on ‘identity,’ origins and the past, or by faith in newness as a value in itself.”
Hughes, Robert. American Visions: The Epic History of Art in America. Londres Harvill Press, 1999, 4.
“it is possible to argue that the rational disciplines of the body and populations were responses to the urban crises of the late eighteen and nineteen centuries, but the origins of these disciplines can be found in Protestant asceticism, medical regimes, military organizations and architectural structures.”
Turner, Bryan S. "Recent Developments in the Theory of the Body." The Body: Social Process and Cultural Theory, Org. Feartherstone, Mike, Mike Hepworth e Bryan S. Tuner. Londres: Sage, 2001 [1991], 23.
Reconhecendo a especificidade da cultura dos Estados Unidos da América, comente e relacione este dois excertos através de um (ou mais) exemplo(s) da representação (figurativa ou não) do corpo na arte norte-americana. Deverá situar a(s) obra(s) escolhida(s) face à produção artística coeva e ao trabalho global do artista em consideração, ponderando o modo como o tratamento do corpo na arte reflecte as características de dado contexto histórico.
Bom trabalho.
Aaaaaaah!
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